Migawki/zajawki

Archiwa
 

Spory polsko-amerykańskie w RWE

czytaj
 
Home arrow Lektury arrow Apel o wznowienie programów RWE na Węgry
Apel o wznowienie programów RWE na Węgry
28.02.2012.

W dzienniku "Washington Post" ukazał się apel o wznowienie programów Radia Wolna Europa na Węgry aby wesprzeć demokrację w tym kraju.

Autorami tektu są Mark Palmer, były ambasador USA na Węgrzech (1986-1990), Miklos Haraszti węgierski pisarz, b. rzecznik wolności mediów w OBWE oraz Charles Gati, politolog amerykański pochodzenia węgierskiego, autor licznych książek, w tym m.in. Hungary and the Soviet Bloc (1986).

Wraz z upadkiem na Węgrzech pluralistycznej demokracji w zachodnim stylu, nadszedł właściwy moment na przywrócenie węgierskojęzycznych programów w Radiu Wolna Europa, czytamy w tekście. Węgierski dołączyłby do 28 języków, w których nadaje obecnie Radio Wolna Europa (RFE) do krajów byłego Związku Radzieckiego, Środkowego Wschodu, Południowej Azji i na Bałkany.

Chodzi o Radio Free Europe z siedzibą w Pradze, które jest kontynuatorem RWE nadającego do 1994 r. z Monachium.

Autorzy tekstu bardzo krytycznie oceniają rządy premiera Orbana, zarówno zmiany wprowadzone w ustawodawstwie, jak i praktykę sprawowania władzy, w tym ograniczenia wolności mediów, twierdząc że Węgrom grozi "parlamentarna dyktatura" i stanie się "pariasem Zachodu".

Zdaniem autorów istnieją poważne powody do przywrócenia węgierskiego programu RWE. Pierwszy to ograniczenie wolności mediów na Węgrzech. Drugi wynika z lekcji historii XX w. gdy monopol mediów nacjonalistycznych rządów prowadził do międzynarodowych napięć i konfliktów. Trzeci to konieczność przeciwstawienia się zawczasu pojawiającym się w Europie Środkowej autorytaryzmom zanim nie staną się groźnym trendem.

Nowy węgierski program powinien stać się wzorem wysokiej jakości dziennikarstwa, podejmując racjonalne i cywilizowane debaty. Nie powinien natomiast, jak piszą autorzy tekstu, ożywiać konfrontacyjnego ducha wczesnych lat zimnej wojny, ani stać się opozycyjnym kanałem nadającym tylko "złe wiadomości" przemilczane przez oficjalne lub półoficjalne media.

Postulat trzech osobistości, pojawiający się w mediach już wcześniej (zob. Lendvai, Palmer), nie wywołał oficjalnych reakcji ani ze strony RFE w Pradze, ani Rady Gubernatorów Radiofonii (BGB), nadzorującej amerykańskie stacje na zagranicę.

Rozgłośnia Węgierska zaprzestała nadawanie w październiku 1993 r., najwcześniej ze wszystkich pięciu rozgłośni RWE w Monachium.

Tekst ukazał się w dziale "Opinie" dziennika "Washington Post" z dnia 27.2.2012. link

 
następny artykuł »
Komentarze

You must javascript enabled to use this form

Musisz się zalogować by móc dodać komentarz.
Komentarze wyrażają jedynie opinie ich autorów a nie redakcji.

Sonda

Padł postulat aby Radio Wolna Europa trafiło do podręczników historii. Jaka jest Twoja opinia?
© 2017 wolnaeuropa.org
Zawartość strony: Andrzej Borzym redakcja@wolnaeuropa.org
Administracja: Tomasz Komorek administracja@wolnaeuropa.org

Ta strona nie jest w żaden sposób związana z RFE/RL, Inc., które nie ponosi
odpowiedzialności za jej zawartość.