Migawki/zajawki

Archiwa
 

Spory polsko-amerykańskie w RWE

czytaj
 
Home arrow Recenzje
Radio Free Europe and Radio Liberty. The CIA Years and Beyond

A. Ross Johnson, Radio Free Europe and Radio Liberty: The CIA Years and Beyond, Wilson Center Press, Stanford University Press, 2010.

Nowa książka A. Rossa Johnsona, byłego dyrektora Radia Wolna Europa a obecnie stypendysty Woodrow Wilson Center, bada głównie pierwsze 20 lat historii obu radiostacji kiedy znajdowały się, pod raczej formalnym, jak wynika z badań, nadzorem CIA. Bogato udokumentowana praca powstała w oparciu o archiwa w Niemczech, Polsce, na Węgrzech i w USA, w tym także o dokumenty CIA, odtajnione po raz pierwszy na wniosek autora. Opracowanie wieńczy analiza czynników, które złożyły się na niezwykłą skuteczność oddziaływania RWE i RS, mogące być nadal inspiracją w promowaniu za pomocą soft power politycznych zmian poprzez media.

 
Papierem w system

Papierem w system. Prasa drugoobiegowa w PRL, Marta Marcinkiewicz, Sebastian Ligarski [red.], Instytut Pamięci Narodowej, Szczecin 2010.

Album zawiera m.in. tekst „Placówka badań nad polską prasą niezależną w Radiu Wolna Europa” Witolda Pronobisa. Autor, były szef archiwum prasy podziemnej w RWE, opisuje zadania i organizację działu, sposoby powiększania zbiorów i rozpowszechniania ich w programie RWE a także zabiegi peerelowskich służb specjalnych by do tego nie dopuścić. „Papierowa rewolucja - pisze autor - nie byłaby w stanie dotrzeć i poruszyć polskiego społeczeństwa bez RWE. To radio i jego możliwości docierania do milionów słuchaczy dawały szansę, by ogromny wysiłek podziemnych wydawców nie zamykał się w bardzo niewielkim kręgu osób, które te konkretne tytuły tworzyły...”.

 
Cold War Broadcasting

Cold War Broadcasting: Impact on the Soviet Union and Eastern Europe. A Collection of Studies and Documents, A. Ross Johnson, R. Eugene Parta [edited by], Central European University Press, 2010.

Ross Johnson, były dyrektor Radia Wolna Europa, i Eugene Parta, były dyrektor działu badań słuchaczy i ewaluacji programu Radia Wolna Europa/Radia Swoboda zebrali i opracowali teksty oraz dokumenty na temat oddziaływania zachodnich radiostacji w okresie zimnej wojny. Autorami tekstów są weterani tych rozgłośni oraz historycy. Licząca prawie 600 stron książka zawiera też liczne, często publikowane po raz pierwszy, dokumenty z tajnych do niedawna archiwów byłych państw komunistycznych. Wiodącym tematem wyboru jest przy tym wpływ zachodnich rozgłośni na społeczeństwa i reżymy komunistyczne.

 
Rozgłośnie wolności

Arch Puddington, Rozgłośnie wolności. Tryumf Radia Wolna Europa i Radia Swoboda w zimnej wojnie, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń 2009.

Puddington, dyrektor biura Radia Wolna Europa/Radia Swoboda w Nowym Jorku w latach 1985-1993, opisuje historię obu stacji od chwili ich powstania do 1994 r. Opierając się na archiwach i licznych rozmowach z politykami, dziennikarzami i historykami, wnika w polityczny kontekst i kulisy działania stacji. Mimo, że był związany z Radiem, stara się być przy tym obiektywny i nie unika spraw kontrowersyjnych oraz błędów jakie trafiały się w czasie jego ponad czterdziestoletniej działalności. W konkluzji stwierdza, że obie stacje należały do "najbardziej skutecznych instytucji amerykańskich w zmaganiach zimnej wojny i wniosły ważny wkład do pokojowego charakteru upadku komunizmu".

 
Radio Free Europe's "Crusade for Freedom"

Richard H. Cummings, Radio Free Europe's "Crusade for Freedom", McFarland & Company, 2010.

Kolejna książka byłego szefa ochrony Radia Wolna Europa/Radia Swoboda w Monachium. Opisuje historię i rolę Krucjaty Wolności, organizacji powołanej w 1950 r. w USA w celu promowania Radia Wolna Europa i zbierania funduszy na jego działalność. W rezultacie kampanii Krucjaty miliony Amerykanów wpłaciły datki na RWE. Zebrane w ten sposób pieniądze stanowiły wprawdzie tylko ok. 15-20 % kosztów Radia, ważne też było jednak poparcie amerykańskiej opinii publicznej dla jego działalności. Po latach wybuchły kontrowersje wokół Krucjaty gdy wyszło na jaw, że pozostała część kosztów RWE pokrywana była z budżetu przyznawanego CIA, co przedstawicielie Krucjaty Wolności przemilczali.

 
Tu mówi Londyn

Krzysztof Pszenicki, Tu mówi Londyn. Historia sekcji Polskiej BBC, Rosner & Wspólnicy, Warszawa 2009.

Sekcja Polska BBC nadawała nieprzerwanie od 7 września 1939 r. do 23.12.2005 r. "nie zawsze dobre, ale zawsze prawdziwe wiadomości", zdobywając sobie zasłużoną renomę wiarygodnej, stonowanej rozgłośni i grono wiernych słuchaczy. Dzieje konkurentki RWE opisuje K. Pszenicki, dziennikarz, dyrektor Sekcji Polskiej BBC w latach 80.

 
Radio Wolna Europa w polityce polskiej i zachodniej
Radio Wolna Europa w polityce polskiej i zachodniej, Andrzej Borzym, Jeremi Sadowski [red.], Stowarzyszenie Wolnego Słowa, Warszawa 2009.

Publikacja zawiera materiały z konferencji, która odbyła się 30.11.-1.12.2007 na Uniwersytecie Warszawskim. Celem konferencji było pokazanie jaką rolę RWE odegrało w Polsce i jakie cele przyświecały USA, które powołały i finansowały stację. W publikacji są m.in. referaty A. Rossa Johnsona, prof. Romana Kuźniara, prof. Krzysztofa Michałka, Jeremiego Sadowskiego, dr Violetty Wejs-Milewskiej oraz zapisy paneli dyskusyjnych z udziałem prof. Władysława Bartoszewskiego, Tadeusza Mazowieckiego, prof. Andrzeja Paczkowskiego, Henryka Wujca i in.

pobierz publikacjęImage (19 MB)

 
Trzy twarze Józefa Światły
Andrzej Paczkowski, Trzy twarze Józefa Światły. Przyczynek do historii komunizmu w Polsce, Prószyński i S-ka, Warszawa 2009, s. 263.

Naukowa, świetnie napisana biografia funkcjonariusza bezpieki PRL, który zbiegł w 1953 r. na Zachód. Ujawnienie przez Światłę, m.in. na falach Radia Wolna Europa, metod działania tajnej policji i władz komunistycznych PRL przyczyniło się do przyspieszenia odwilży politycznej w Polsce. ...więcej
 
««  start « poprz. 1 2 3 4 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 9 - 16 z 28
© 2019 wolnaeuropa.org
Zawartość strony: Andrzej Borzym redakcja@wolnaeuropa.org
Administracja: Tomasz Komorek administracja@wolnaeuropa.org

Ta strona nie jest w żaden sposób związana z RFE/RL, Inc., które nie ponosi
odpowiedzialności za jej zawartość.